Tesla’s elektrische vrachtwagen heeft zijn eerste lading afgeleverd na een rit van 400 kilometer zonder bij te laden. Opvallend is dat het door vertragingen geplaagde Tesla de truck veel eerder klaar heeft dan gepland.
De vrachtwagen van Tesla is van meet af aan zeer populair. Koeriersdienst UPS heeft 125 exemplaren besteld, Pepsi tekende in op 100 exemplaren en ook DHL is ervan overtuigd dat de elektrische truck de toekomst heeft, gezien de besparingen op de brandstofkosten en het onderhoud. Of Tesla op tijd kan leveren is de grote vraag, maar het feit dat de vrachtauto nu al zijn eerste rit heeft gemaakt – een aantal maanden voor hij officieel op de markt komt – is in ieder geval een bemoedigend signaal.
Gigafactory
De eerste rit betrof een opdracht voor Tesla zelf. De vrachtwagen vertrok onlangs vanaf Tesla’s Gigafactory, op 1.200 meter hoogte in Nevada, met een lading accu’s voor de Tesla-fabriek in Fremont, Californië waar Tesla auto’s produceert. De rit door bergachtig terrein was zo’n 400 kilometer lang en werd afgelegd zonder bij te laden. Dat haalde de vrachtwagen gemakkelijk, aangezien Tesla een actieradius van 480 tot 800 kilometer opgeeft, al naargelang het aangeschafte accupakket. De prijzen van de elektro-trucks beginnen bij 150.000 dollar.